Skalhogg

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

I dag dro jeg tilbake til området rundt Merkedammen. Jeg ville ta turen til de stedene som jeg syntes så forlokkende ut. I stedet for å starte turen fra Merkedammen dro jeg til Svarstad og kjørte innover en skogsvei derfra.

For å komme tilSvarstad kjørte jeg Rv 40 fra Larvik. Tok av til høyre gjennom Svarstad sentrun på Fv  221, Lågaveien over lågen og til venstre på Østsideveien FV 220. Tok så opp til venstre inn på Lindsverksveien. Ved Berg betalte jeg 50 kr i bompenger. Det går også å betale med vipps.

Egentlig hadde jeg tenkt å kjøre hele turen på Østsiden av Lågen. Været var fint og jeg nøt de vakre høstfargene langs veien. Dessverre var veien stengt på grunn av asfaltering ikke langt fra Svarstad, så jeg måtte snu og kjøre hovedveien på vestsiden.  Det ble fire mil ekstra. Merkelig at de ikke setter opp skilt, slik at jeg hadde unngått en slik bomtur. Egentlig gjorde det ikke noe. Dagen er lang og jeg hadde ikke noe annet fore. Magisk å kjøre gjennom rødgult landskap.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

For beskrivelse av området kan du lese det jeg skrev i i denne bloggen:

På veien opp som var litt over 4 km fra Østsideveien, stoppet jeg ved Linsverksvannet. Utrolig vakkert rundt vannet.

Etter anvisning fra «Huldrestiene» parkerte jeg ved Flåtavannet.

Veien var godt vedlikeholdt. Faktisk bedre enn til Merkedammen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Turen opp til Skalhogg, 424 moh var godt merket med blå maling og blå bånd. En enkel tur uten de store utfordringene.

Passerte Rososetra som var i bruk frem til 1917 av Roso og Tingelstad.

Flott utsikt over Merkedammen fra toppen.  Jeg skrev meg selvsagt inn i boken som var plassert ut der. Fikk ikke de beste bildene på grunn av solens plassering. Uansett vakkert var det. Jeg kunne ha gått ned samme veien som jeg kom opp. Alternativet var  å gå ned en ganske bratt fjellside på østsiden av toppen. Det sto advarsel skilt om at stien var veldig bratt på toppen.

Selvsagt gikk jeg ned det bratte alternativet. Den var da ikke så bratt. På det verste stedet var det til og med lagt ut tau. Verre var det at bakken var dekket av vakre gule blader. Fint for øyet, men ikke så bra at jeg dermed ikke kunne se hvordan underlaget var. Så jeg gikk langsomt og så meg godt for.  Det siste stykket kom jeg ned på en gammel vei (sti) før jeg var nede ved stien som gikk til Merkedammen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Jeg fortsatte mot Merkedammen og kom snart frem til myra som jeg beskrev i bloggen min om Merkedammen. Den gamle hytta sto der fortsatt og minnet meg på livets forgjengelighet.

Snart var jeg nede ved Merkedammen og nøt synet av høstfargene fra  trærne som speilet seg i det stille vannet. Litt mer krusninger i dag enn sist, men likevel vakkert..

Tok alle avstikkerne som var mulig langs vannet. Måtte bare nyte synet og dagen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Møtte en far og datter som var ute på tur. Slo av en liten prat om alt og ingenting. De hadde en flott shaeferhund tispe. Hun hadde løpetid. De var på vei rundt vannet.

Jeg tok av  fra runden rundt vannet mot Linsverkseter. Gikk oveTolvmannsmyr som er et naturreservat. Over myra er det lagt ut treplanker å gå på, slik at slitasjen på myra skal bli minst mulig. Les om hva som skjedde på myra for lenge siden her:

Rett etter myra gikk jeg forbi et slippsted fra krigen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Gikk forbi Tolvmannstjønn og Tjønna. Utrolig vakkert!

Ved Linsverkseter som  var i drift frem til 1945 tok jeg meg en liten pause og nøt omgivelsene. Det er Turistforeningen som driver stedet.

Her er hva de skriver:

Hoggerstua, ubetjent DNT hytte, ligger på Lindsverksetra i Larvik kommune. Lindsverksetra er en gammel seterstul med to hytter. Den ene av hyttene er i privat eie, den andre, Hoggerstua, eies av Tønsberg og Omegn Turistforening.

Hoggerstua ble i sin tid bygget som to separate enheter. Den søndre delen som ble bygget først var hestestall, senere ble det bygget kjøkken, soverom og mellomgang.

Hytta ligger strategisk plassert midt i krysningspunktet for løyper i alle himmelretninger, sommer som vinter. Det går bilvei inn til hytta på sommeren (veien er kun brøytet om vinteren dersom det er tømmerhogst el der), og det er parkeringsplass noen hundre meter fra hytta. Omkringliggende områder byr på gode turmuligheter for alle.

Hytta består av ett soverom med plass til 6-7 personer (her er to enkeltkøyer og en familiekøye), to soverom med plass til hhv. fire og to personer, et kombinert oppholdsrom/kjøkken med spisebord og stoler, og fullt utstyrt kjøkken. Eget vaskerom i enden av gangen, og stor gang.

Det er gode teltmuligheter ved hytta.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Fra Linsverksetra gikk jeg forbi Kallebergsetra. Den hadde drift frem til 1934 og det skal være synlig tufter etter den gamle setra. Nå er det nye fine hytter på stedet. Fin tur gjennom skogen tilbake til Flåtavannet. Måtte en tur ned til vannet. Det var både vakkert, fredfullt og idyllisk der.

På veien tilbake kjørte jeg et stykke oppover på kjøreveien mot Linsverksetra. Stoppet på toppen og nøt utsikten utover dalen nedenfor.

Hele turen ble på 7 km. Alltid lengre enn anslaget fra de som har laget turforslaget. Jeg tar så mange avstikkere.