Klavenes rundt

Spansk dronning eller Sølvkåpe. Det er en varmekjær sommerfugl og likevel fant jeg den i dag. Det betyr at temperaturen er ganske sommerlig til tross for at det snart er midt i oktober.

I dag tok jeg en runde rundt Klavenes.

For  å komme til Klavenes tar jeg av fra Raveien i Sandefjord inn på Klavenesveien ved Cirle K benisnstasjonen.

Hadde egentlig bare tenkt å ta en liten tur til Sandtangen. På veien dit stoppet jeg på impuls rett før Klavenesveien 126. Der er det mulig å parkere i veikanten og det går en skogsvei innover.

Dessverre mestret jeg ikke det nye kameraet mitt i dag. Jeg hadde stilt det inn på noe jeg ikke forsto og klarte ikke finne ut av feilen før jeg var nesten ferdig med turen.  Du får bære over med den dårlige kvaliteten på flere bilder. Klarte ikke å takle kontraster.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Denne skogsveien har jeg gått før og visste hvor den gikk. Etter en liten stund la jeg merke til en benk på en liten høyde, en lysning med tett skog rundt. Det så litt rart ut med en benk der. Det måtte jeg opp og skjekke. Kanskje det er en hvilebenk for trette skogsarbeidere?

Oppdaget en liten sti som gikk ned bak benken. Den så spennende ut, så jeg fortsatte nedover den. Jeg kom ned på en skogsvei som jeg fulgte nedover. Kom ut på et jorde som gikk helt ned til Goksjø. Det ga en tett og fredfylt opplevelse, som en liten oase.

Fulgte strandlinja langs vannet. Tydelig at vannstanden hadde vært høyere. Det lå mange knekte trær langs stranda og jeg klatret over et utall av dem. Noen steder måtte jeg gå rundt små knauser som gikk bratt ned i vannet.

Bakken var dekket av døde blader, kvist og en tykk mur av siv langs vannkanten. Noen steder så jeg ikke vannet, så høyt var sivet. Det ga en trolsk og magisk opplevelse å vase rundt i slike omgivelser.

Gikk forbi noen hytter, en fiskebu og beiteområder langs Gubbetangen. Flere steder la det små robåter på land. Det er fint å være ute på Goksjø, både for opplevelsen av å være på vannet og for å fiske.

Et sted måtte jeg vasse gjennom  to meter høyt siv. Litt ekkelt for jeg kunne ikke vite om jeg plutselig sang ned i den fuktige jorden. Det gikk bra heldigvis. Forrige gang jeg vasset gjennom slikt siv, falt jeg og mistet jakken min, som jeg hadde rundt livet, med mobil og nøkler i. Måtte hente sønnen min, slik at han kunne ringe til tlf for å finne den.  Denne gangen hadde jeg alt av verdi godt gjemt i lommer med glidelås og jakken på.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Fortsatte rundt neset og fulgte kanten av et jorde videre. Kom ikke helt ut til vannet fordi sivet sto som en tykk mur hele veien rundt. Om litt kom jeg inn på veien mot Sandtangen. Det er en skogsvei som er stengt ved bom oppe ved Klavenesveien.

Ved Sandtangen er det  mange som både camper, fisker og tar turen for å bade. Jeg bruker å finne årets første blåveis her.

Fra Sandtangen gikk jeg videre langs  vannet under Klavenesåsen og kom igjen inn i et trolsk og ganske magisk område. Tett kratt og trær i alle tenkelige fasonger. Noen sto krokbøyd. Andre rette og strunkne, eller skjeve. Enkelte bøyde seg utover vannet som om de ville se litt lenger enn de andre. Hva vet jeg. Svaret er sikkert så enkelt som at vær og vind påvirker vekstforholdene. Jordbunnen er ikke så mye å skryte av. Ofte står vannet langt innover land og tar med seg jordsmonnet ut i vannet. Derfor har mange trær bare røtter. Ganske vakkert, egentlig.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Kom frem til jordene før Galsrød med vakker utsikt over Goksjø. Vanskelig med fine bilder fordi solen sto rett på. Gikk over jordet og kom inn på en sti som gikk nedover mot Galsrød fra oversiden av jordet.  Den endte inn på Galsrødveien. Denne fulgte jeg helt opp til Klavenesveien og gikk et kort stykke langs den tilbake til bilen.

Før det passerte jeg flere gårder. Hilste på en vær som skulle få seg damer neste uke. Den var veldig kosete og likte å bli klødd. Fikk ikke noen fine bilder av den fordi den ikke ville trekke seg bort fra gjerdet. Trolig var den vant til å få både noe godt og bli kost med. Den het vistnok Lillipop kunne eieren fortelle. Andre hadde andre navn på den. Kjært barn har mange navn og det stemte i dette tilfellet.

Møtte to flotte ryttere i det jeg fortsatte turen min. Heldige er de som vokser opp på gård. Jeg tenker at de får med seg mange verdier som vi som bor i by ikke har.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Tenk at jeg så flere sommerfugler på et jorde. De svermet på noen markblomster som trolig hadde tatt feil av årstiden. Rart at sommerfuglene lever enda. Leste at denn typen Spansk dronning kunne finnes helt frem til november. Selvsagt avhenger det av temperaturen.