Fiskestien rundt Vikevannet, med avstikker til Ravnåskollen i Hof

«Livet er et blankt lerret, og du må kaste så mye maling på det som du kan.»

Danny Kaye

Fikk et tips om en flott tur, nemlig å gå rundt Vikevannet i Hof. Den hørtes fristende ut og jeg er ikke vanskelig å motivere til nye og ukjente opplevelser. Dermed tok jeg turen til Hof for et nytt tureventyr.

Hof er et tettsted som ligger nordvest i Vestfold. Frem til 2018 var Hof egen kommune, men er nå slått sammen med Holmestrand og Sande til Holmestrand kommune. Hof var en typisk jord- og skogbrukskommune. Kommunens viktigste industriarbeidsplass var sagbruket Haslestad Bruk som var Hof kommunes hjørnesteinsbedrift med ca. 60 ansatte.

Berggrunnen i Hof består av magmatiske bergarter av permisk opprinnelse tilhørende Oslofeltet. Det er dyperuptiver som granitt og syenitt ved Vikevannet

Parkerte ved Vikestranda badeplass, nede på plenen. Lett å finne ved å følge anvisning fra Google kart. Med andre ord kjørte jeg ned Vikeveien fra FV 35, rett nord for Hof kirke.

Etter å ha parkert tok jeg en tur ned på stranda. Vannstanden var langt over normalen. Det kunne jeg tydelig se på trær som sto med vann langt opp over stammen. Det knaket og romlet i isen som lå et stykke ute i vannet. Den var nok ved å smelte. Temperaturen var langt over frysepunktet, selv om det nok hadde være kuldegrader om natten.

Jeg fulgte Vikeveien over elva og tok til høyre ved første veikryss. Tok av til venstre på traktorvei 200 m før Tangen gård som var tydelig merket «Tursti». Fulgte så Ravnåsvegen forbi et hyttefelt. Ved et masseuttaket på venstre side av vegen var det skiltet sti til Ravnåskollen. Det var tydelig merket der jeg tok av til høyre inn på en sti . Fin sti videre oppover.

Stien gikk gjennom en vakker skog. Flere steder var det mulig å ta en liten avstikker ut på åskanten til en vakker utsikt over Vikevannet. Noen steder kunne jeg skimte flere små vann og helt til Hof kirke.

Nesten på toppen finnes en turkasse og benker for en rast. Jeg skrev meg selvsagt inn. Flott utsikt litt lenger ut og ned på fjellkanten. 167 moh. Selve toppen er litt lenger oppe og er på 171 moh. Bra utsikt mot nord.

Herfra går stien videre nordover og østover, ned til til Opsahl i fint skog. Så ned Ravnåsveien tilbake til der jeg tok av til toppen.

Herfra gikk jeg ned til vannet og fulgte en smal sti langs vannkanten. Noen steder kom jeg inn på vei, før jeg igjen fulgte en sti. Ikke like godt merket alle steder, men egentlig sa det seg selv hvor jeg skulle gå. Steinete og smalt noen steder. Andre steder var det flat mark helt ned til vannkanten.

Et lite stykke før broen som skiller Vikevannet fra Haugestadvannet, kom jeg inn på Kattholmveien. Den fulgte jeg et stykke, inntil veien gikk opp og bort fra vannet. Da tok jeg ned en sti mot vannet og fulgte den tilbake til badeplassen som var utgangspuntktet for turen.

I Vikevannet er det både gjedde og abbor. Det er satt opp automat ved badeplassen for kjøp av fiskekort.

Turen rundt vannet er mellom 5 og 6 km. Avstikkeren opp til Ravnsåskollen er ca. 3 km.

En veldig fin tur som jeg absolutt vil ambefale.

For å se bildene, trykk på datoen i innlegget.

«Hvis du skal tilføre noe vakkert til noe som allerede er vakkert, må det være veldig vakkert, lik en hvit svane på en tåkete innsjø!»

Mehmet Murat ildan

Her gikk jeg

Litt om gammel tid i gamle Hof kommune:

En rekke funn av gravhauger vitner om at bygda i gammel tid har vært forholdsvis tett bebygd. Eidsfos Verk ble etablert som jernverk på slutten av 1600-tallet og hadde sin glanstid under Peder von Cappelen (1763–1837). På verkets eiendom finnes en herskapelig hovedbygning, Eidsfos Hovedgård, som ble fredet i 1923. Gården har stort parkanlegg og egenartede arbeiderboliger fra 1700-tallet. I Hof er det et jernverksmuseum som viser kultur- og jernverkshistorie. Hof kirke og Vassås kirke er steinkirker fra middelalderen. Begge har middelalderske krusifikser og en del inventar fra 1500- og 1600-tallet. Hof kirke er blant de cirka 360 kirkene i landet hvor det ble holdt valg til Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814.

Navnet Hof er opprinnelig norrønt hof, «gudehov», etter kirkestedet, hvor det før må ha vært et hedensk gudehov.

Nedenfor finner du turbeskrivelser av ulike turer i området rundt Hof. Det er Hof idrettslag som har tilrettelagt og merket stiene.

Jeg vil utforske flere av dem.