Bustingen og Suberget

«Deilige høst! Min sjel er viet til den, og hvis jeg var en fugl ville jeg fly rundt jorden og søke de påfølgende høstene.»
George Eliot

I går dro jeg tilbake til Sukke i Andebu. Da jeg gikk  Skør- runden der sist, oppdaget jeg flere fine turmuligheter. De måtte utforskes.

Det er store bildefiler, så ha litt tålmodighet. Det tar litt tid før de laster seg ned.

For å komme til Sukke kjørte jeg Fv 305 til Andebu sentrum. Her tok jeg til høyre inn på Fv 307. Tok så til venstre inn på Håskenveien, Fv 609 og fulgte den til jeg tok av til venstre inn på Molandsveien. Fulgte denne til jeg fant en parkeringsplass inne på området til Signo.

Her kan du lese om denne turen.

Området rundt Sukke beskrev jeg i siste blogg. Derfor skriver jeg ikke noe om det her.

Her gikk jeg.

Jeg gikk som forrige gang opp bak Tomaskirken og fulgte traktorveien videre innover og opp forbi vannverket. Litt lenger inne kom jeg til en stideler med mange skilt som pekte i alle retninger. Her fulgte jeg traktorveien videre mot høyre. Veiskiltet viste til Harasvingen – runden.

På forhånd hadde jeg funnet ut at jeg kunne følge denne traktorveien  som er en forlengelse av Molandsveien videre, forbi der Harasvingen-runden tar til venstre ved Trutehølet. Da ville jeg komme frem til en ny traktorvei som går innover mot lia på østsiden av Bustingen.

På veien gikk jeg forbi flere bygninger som var avsperret med høye gjerder og merket adgang forbudt og all bruk av ild forbudt. Hørte during innenfra.

Undret meg på hva som skjulte seg innenfor de stengte dørene. Etter litt søkning på nettet fant jeg ut at området het Stassjon og at husene inneholdt borebrønner for Andebu vannverk ned i grunnfjellet.

Interessant å lese hvilke tiltak som ble iverksatt i 1985 etter klage på vannkvaliteten fra innbyggerne. Her kan du lese mer om det:

Klikk for å få tilgang til 85_233.pdf

Kanskje navnet på området Stassjon, kommer fra disse borestasjonene?

Der veien tok en sving til høyre mot Håskenveien som jeg kunne se  på andre siden av jordet jeg gikk langs, gikk jeg inn traktorveien til venstre. Den gikk innover i skogen og nedover i terrenget mellom Håsken og Struten. Langs veien sildret en bekk.

Nede i dalbunnen tok jeg inn en sti mot høyre. Ette en stund endte den på et hogsfelt der det var ganske myrlendt. Her tok jeg oppover i lia. Fant igjen stien og fulgte den til jeg var rett under sørenden av Bustingen. Stien fortsatt langs en ur og opp mot et flott utsiktspunkt somligger mellom 225 og 250 moh.

Du kan lese mer om en annen tur opp dit her. Den gang startet jeg fra Bakkevannet.

Utsikten var som alltid flott, selv om store trær skygget litt. Det litt disige og grå væretdenne dagen ga meg ikke den aller beste opplevlesen, men jeg klaget ikke. Vakkert uansett.

Fortsatte videre oppover mot toppen av Bustingen. Stien var god og tydelig hele veien oppover. På toppen var det reist en varde, 273 moh. Den lå midt inne på toppen uten utsikt. Gikk langs vestsiden av toppen og fant et utkikkspunkt der jeg kunne se  ned på Langevannet. Du kan lese mer om det i bloggen «Med Bakkevannet som utgangspunkt».

Nærmet meghøyspentledningen som gikk tvers over Bustingens nordside. Rett før ble jeg oppmerksom på et lite tjern. Tok en liten avstikker ned til det. Vakkert.

På toppen rett under høyspentlinja var det fin utsikt ned i dalen mot  det som før var Alpinanlegget på Bustingen. Det har vært drift der fra 60-tallet frem til 2007. Synd at den ikke lenger er eksistensgrunnlag for et slikt anlegg.

Nede på Håskenveie gikk jeg et lite stykke langs veien mot høyre, før jeg tok inn på en skogsvei som gikk inn til venstre mellom  to hytter. Fulgte denne veien til vein tok opp til venstre. Herfra gikk jeg rett frem på en traktorvei. Fra denne tok jeg  inn til høyre etter et lite stykke. Da var jeg kommet til skiløypetraseen over Mursteinsåsen.

På veien ned fra Mursteinsåsen kunne jeg høre brølet fra gocartkjøring på banen inne  ved grustaket litt lenger mot øst.

Andebu jeger og fiskeforening har  også sitt klubbhus og skyterbane her.

Nede på veien inn til sandtaket, skytebanen og gokartbanen tok jeg til venstre og gikk over Håskenveien

Fortsatte inn på en vei som var sperret med bom. Det er den samme veien som ender opp i Molandsveien som jeg gikk på ved starten av turen. Hadde dermed gått en runde.

Jeg fortsatte tilbake samme veien som jeg kom, forbi husene med borebrønner.

Der Harasving-runden  ved Trutehølet tok innover til høyre fulgte jeg den. Gikk på god skogsvei et stykke, før runden gikk over i sti eller traktorvei.  Fulgte anvisning mot Sukke. Rett før det store krysset rett etter starten av turen min, gikk det en sti opp til høyre mot Suberget. Denne fulgte jeg.

Litt bratt oppover mot toppen. Det var tau å holde meg i på et litt vanskelig parti. Var litt forsiktig med tauet. Så at deler av det  lå i en kveil ved bunnen av bakken. Det hadde røket rett av. Best å gå for egen maskin.

Flott terreng og vakkert mot toppen.

Bra utsikt fra toppen, men det var en del trær i veien. Toppen er 192 moh. Toppen er en av de fineste jeg har vært på. Den var spesiell med krokete værblåste trær og flott mosebunn med fine steinformasjoner. Veien ned på andre siden var ganske bratt, men spennende. Stien ned endte på en traktorvei. Fulgte denne  til jeg kom ned til området rundt Signo.

Flott og spennende tur i variert terreng. Turen ble på 9,5 km.

Du kan se flere bilder i albumet mitt :