Til Tyriås fra Trollsvann og tilbake via Løkedalsfossen

Dro ut på tur med start fra parkeringen på Trollsvann. Var spent på hvordan jeg ville klare turen fordi det var en god del stigning der jeg hadde tenkt meg. Men det gikk over all forventning. Oppdaget at jeg klarte oppoverbakkene langt bedre enn før jeg ble operert. ( For litt over to uker siden, fjernet jeg skjoldbruskkjertelen og et  stort struma som hindret meg i å puste skikkelig.) Herlig følelse. Gjør meg så glad og takknemlig. Forsto ikke før nå, i ettertid hvor plaget jeg var med pusten.

For å komme til utgangspunktet kjørte jeg Fv 305 til Andebu, Fv 307 til  Nes der jeg tok av til venstre inn på Fv 306  til blått skilt merket Trollsvann p. Derfra er det kort vei  på smal grusvei til parkeringen.

Hadde bestemt meg for å gå til Tyriås, 449 moh og tilbake via Løkedalsfossen.

Fra parkeringen fulgte jeg skiltet over demningen ved enden av  Trollsvannet mot Tyriås og Bølervann.Tok andre sti til høyre, mot Tyriås. Flott terreng med utsikt etter tømmerhogst, dype granskoger, løvskog og god merking gjennom Brønndalen. Litt stigning, men ikke så mye som mange vil ha det til.

Stien frem til Tyriås er blåmerket og lett å følge uten kart.

Vakkert med duggdråpene som glitret i solskinnet. Det hadde kommet en del nedbør natten før. så bakken var ganske fuktig. Ble våt til knærne av å vasse gjennom  høyt gress, men pytt pytt. Hva gjør vel det. Jeg var da vanntett og solen varmet godt. Ingen fare for å bli kald denne dagen.

Så Bjertnesstua i det fjerne, før jeg kom inn på stien, veien fra Solbergvann. Her kunne jeg ha gått til høyre  og passert den gamle setra Bjertnesstua, forbi Lille Åletjønn, og forbi Hvaalseter. Så kunne jeg ha fulgt veien et stykke og tatt til høyre i kryss og gått mot Kalvehølet.  Men da hadde jeg gått glipp at turen opp til Tyriåsen.

Det kan du lese om i bloggen min fra en annen tur:

I stedet gikk jeg til venste og fulgte veien til  jeg tok stien inn til høyre, merket Tyriås. Passe bratt herfra, og opp til stien som gikk opp til høyre og Tyriås.  Merket at jeg var kommet høyere opp.  Mye lyng og  spredt furuskog.  Trist å se all den brunsvidde lyngen etter sommerens tørkeperiode.

Fin utsikt fra toppen ut over skogene og fjellene i vid omkrets. Litt for disig til å se havet. Selvsagt skrev jeg meg inn i boken som et bevis for at jeg hadde vært der.

Nede i det første stikrysset gikk jeg rett frem og kom etter kort tid , ca 700 m ut på  en grusvei. Herfra kunne jeg ha tatt en sti inn til høyre og kommet inn på stien rett før Lille Åletjønn. Det  får bli en annen gang. Jeg gikk grusveien nedover Høymyrdalen. Tok til Høyre i krysset og passerte Gavlestadseter til venstre. Nede i krysset der veien fra Hvålsetra kommer fra høyre, gikk jeg rett frem mot Kalvehølet.

Fra Kalvehølet kom jeg inn på blåmerket sti videre mot Løkedalsfoss.

Trist å se at det ikke var  noe vann i den vakre fossen. Regner med at det endrer seg ut over høsten. Fra fossen og ned til grusveien mot Trollsvann  var stien sperret av utallige trevelt. Måtte både klatre, gå over, under og rundt trærne som sperret stien. God mosjon det.

Gikk videre forbi Hestedalsmyr  og ned grusveien til Trollsvann.

Fremme ved Trollsvann kom jeg til Tønsberg og omlands turistforenings hytter, Annekset og Trollsvannstua. De befinner seg vakkert til, innest ved vannet.

Vannet var mindre og øya landfast før Trollsvann ble demmet opp. Antagelig derfor det finnes rester etter bebyggelse nær vannet bak Trollsvannstua.

Annekset er en ubetjent DNT hytte med standard nøkkel.
Annekset består av to soverom (to og seks sengeplasser), kjøkkenet er fullt utstyrt med kjøkkenutstyr for åtte, og det er dyner og puter for åtte personer. Vann hentes i brønn på tunet. Prisene inkluderer brensel, propan og muligheter for å benytte seg av kanoene som ligger i båthuset. Egen nøkkel til båthuset henger i hytta.

Det er ikke tillatt å telte på plassen utenfor hytta.

Trollsvannstuaer åpen for servering på søndager (under forutsetning av tilstrekkelig med frivillige dugnadsfolk!)
Åpningstid:
Vinter kl. 10-15.
Sommer kl. 11-16.

Ved Trollsvann hadde gårdene på Gavelstad i Lardal seter i gamle dager. Seinere hadde noen av gårdene i Dalsroa seter her.

Tok meg en runde på området og en liten rast før jeg gikk det siste stykket langs veie tilbake til  parkeringen.  Litt skummelt å gå det siste stykket. Flere steiner hadde rast ned på veien fra de bratte fjellskråningen langs veien. Sto skilt om at jeg måtte holde meg så langt ut mot vannet som mulig for å slippe å få steiner i hodet.

Ellers var turen ganske ufarlig og lettgått.

Turen ble på hele 1,7 mil.